Wat is een ICE-contact?
Het is belangrijk om een ICE-contact in je telefoon in te stellen, maar wat is dat nu precies en hoe doe je dat? Een ICE-contact is iemand die gebeld moet worden wanneer er iets met jou gebeurt. ICE staat voor In Case of Emergency, ofwel ‘in geval van nood’ in het Nederlands.
Krijg jij bijvoorbeeld een ongeluk onderweg en ben je zelf niet in staat om iemand te bellen? Dan kan er via jouw toestel contact op worden genomen met de persoon die jij als ICE-contact hebt ingesteld.
Waarom is een ICE-contact zo belangrijk?
Het hebben van een ICE-contact is heel belangrijk om meerdere redenen. Op de eerste plaats, als jij een ongeluk krijgt is het belangrijk dat jouw geliefden hiervan op de hoogte worden gesteld. Als jij zelf niet in staat bent om te bellen, dan kan een hulpverlener in elk geval contact opnemen met jouw ICE-contact.
Deze persoon kan vervolgens anderen inlichten. Daarnaast kan het ook zijn dat hulpverleners meer informatie over jou nodig hebben die jij op dat moment zelf niet kunt geven. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde medicijnen die je neemt of aan allergieën die je hebt. Een ICE-contact kan de hulpverleners van deze informatie voorzien. Met het oog hierop is het uiteraard belangrijk dat jouw ICE-contact iemand is die dichtbij je staat en bekend is met jouw medische situatie.
Hoe stel je jouw ICE-contact in?
Heb jij een Android telefoon? Dan ga je naar de Telefoon app en kies je voor ‘Groepen’. Hier kun je ‘Emergency Contacts’ selecteren. Met het potlood-icoontje kun je selecteren om een persoon toe te voegen. Kies deze persoon en sla het op. Gebruik je een iPhone? Dan ga je naar Instellingen > Noodmelding. Vervolgens tik je op ‘Wijzig contact voor noodgevallen’.
Jouw medische ID wordt vervolgens op je toestel geopend en bovenaan, aan de rechterkant, kun je op ‘Wijzig’ tikken. Ga naar ‘SOS Contactpersonen’ en geef aan dat je een contactpersoon wilt toevoegen. Deze kun je uit je lijst selecteren, waarbij je ook kunt aangeven wat jouw relatie tot de betreffende persoon is.
Hoe kan de ICE-contactpersoon worden bereikt?
Sta jij iemand bij die net een ongeluk heeft gehad en wil jij de ICE-contactpersoon bereiken? Kijk dan eerst wat voor toestel het slachtoffer heeft. Heeft deze een Android toestel? Veeg dan over het scherm van het toestel en selecteer ‘Noodgeval’ > ‘Noodinformatie’. Vervolgens kun je het ICE-contact bellen via het vergrendelscherm van het toestel.
Heeft de persoon in kwestie een iPhone? Dan activeer je het scherm. Is er door de gebruiker een Face ID ingesteld? Dan is het nodig om een paar seconden te wachten tot je in beeld krijgt dat je een toegangscode in kunt voeren. Selecteer vervolgens ‘Noodgeval’ > ‘Medische ID’. Kies vervolgens een nummer dat wordt weergegeven bij de ‘SOS Contactpersonen’ en je kunt direct bellen.
Je ICE-contact checken bij een nieuwe simkaart
Wil jij overstappen naar een andere provider? Dan krijg je een nieuwe simkaart. In de basis heeft dit geen invloed op belangrijke instellingen, maar het is wel belangrijk dit altijd even te controleren. Stop je nieuwe simkaart in je toestel en controleer of je ICE-contact nog goed ingesteld staat. Je kunt het maar beter zeker weten! Wil jij overstappen en ben je nog op zoek naar de goedkoopste SIM Only oplossing? Deze vind je bij L-mobi. Check direct online al onze deals en start snel met besparen!