Bankfraude via de telefoon: let goed op en voorkom!
We merken dat het fenomeen van bankhelpdeskfraude, een prominente vorm van cybercriminaliteit, aanzienlijk toeneemt. In 2022 bedroeg de schade veroorzaakt door deze vorm van fraude bijna 51 miljoen euro. Iedereen kan het overkomen via de telefoon.
Hoe kun je jezelf beschermen tegen dergelijke pogingen tot fraude? In dit blog geven wij je een aantal handige tips om dit te voorkomen!
Goed om te weten: Medewerkers van L-Mobi Mobile zullen nooit bellen en vragen om uw bankgegevens.
Slimme technieken
Fraudeurs die zich voordoen als medewerkers van uw bank maken vaak gebruik van slimme technieken om uw vertrouwen te winnen. Ze kunnen u bijvoorbeeld bellen over een dringende kwestie, gebruikmakend van angst en andere psychologische trucs om u te misleiden.
Cybercriminelen worden steeds slimmer en één van hun favoriete trucs is bankhelpdeskfraude, een misleidende techniek die in 2022 bijna 51 miljoen euro aan schade heeft veroorzaakt. Dus, hoe zorg je ervoor dat jij niet hun volgende doelwit wordt?
Bankhelpdeskfraude voorkomen
Bij bankhelpdeskfraude doen criminelen zich voor als medewerkers van jouw bank. Ze bellen je op en gebruiken vertrouwenwekkende tactieken om je te misleiden. Dit kan angst, druk, of zelfs het misbruik van persoonlijke gegevens zijn. Jouw beller-id kan zelfs het nummer van jouw bank weergeven, en de oplichter kan je persoonlijke details vertellen zoals je adres of rekeningnummer. Het lijkt dus alsof ze legitiem zijn.
Deze criminelen verkrijgen je gegevens vaak via illegale methoden, zoals hacken of datalekken. Ze kunnen ook automatische oproepsystemen gebruiken om telefoonnummers te ontdekken. Je bent niet verantwoordelijk als je wordt gebeld door een fraudeur.
Veilige rekening smoes
Oplichters kunnen je waarschuwen voor verdachte activiteiten op je rekening en aanbieden om je geld naar een ‘veilige rekening’ over te maken. Deze ‘kluisrekeningen’ bestaan echter niet en het geld dat je overmaakt, zal in werkelijkheid naar de oplichter gaan. Ze kunnen ook vragen naar je pincode of inloggegevens, of je naar een nepwebsite sturen om deze gegevens te verkrijgen. Soms proberen ze je zelfs software te laten downloaden waarmee ze op afstand toegang kunnen krijgen tot je computer.
Als je vermoedt dat je met een oplichter aan de lijn bent, hang dan onmiddellijk op. Zoek zelf het nummer van je bank op en bel het. Geef nooit je inlogcodes, pincode of betaalpas aan iemand. Klik niet op links die je naar een website sturen of die je vragen software te downloaden.
Word je herhaaldelijk gebeld door onbekende nummers? Neem dan niet op. Zoek de beller op wieheeftgebeld.nl of Google het nummer om te zien of er veel spam-meldingen zijn. Je kunt verdachte nummers ook blokkeren op je telefoon.
Als je toch wordt opgelicht, neem dan direct contact op met je bank en volg hun instructies op. Zij kunnen je rekeningen, saldo’s, bankpassen of inlogapparaten op afstand blokkeren. Doe ook aangifte bij de politie.
Bedenk dat je bank je nooit zal vragen om:
- Inlogcodes, pincode of beveiligingscodes,
- Geld over te maken,
- Direct in te loggen op internetbankieren of de app van je bank via een link,
- Via een link in een e-mail of sms geld over te boeken,
- Je betaalpas op te sturen,
- Iemand naar je adres te sturen om je betaalpas op te halen,
- Toegang te krijgen tot je computer, tablet of smartphone,
- Software te downloaden op uw computer.
Blijf waakzaam
Blijf altijd waakzaam wanneer je wordt benaderd door iemand die zich voordoet als een vertegenwoordiger van je bank, vooral als het telefoontje onverwachts is. Een cruciale regel is: jouw bank zal nooit contact met je opnemen om naar je wachtwoorden of pincodes te vragen. Ze zullen je ook nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening voor ‘veiligheidsdoeleinden’.
Maak het jezelf tot een gewoonte om altijd zelf contact op te nemen met je bank als je een telefoontje ontvangt over een financieel probleem. Dit kan gemakkelijk door het nummer aan de achterkant van je bankpas te bellen of door naar de officiële website van je bank te gaan en het verstrekte contactnummer te gebruiken.