fbpx

Alles wat je moet weten over garantie en je telefoon

Wanneer je een telefoon koopt, los of op afbetaling bij een abonnement, dan zit er garantie op het toestel. Het is immers belangrijk dat de telefoon werkt zoals het hoort voor langere tijd. De garantie op het toestel is voor jou een stukje zekerheid dat de telefoon inderdaad werkt zoals je zou mogen verwachten. Is dat niet het geval, dan kun je een beroep doen op de garantie. Hoe werkt dat nu precies? L-mobi vertelt je er graag meer over.

Wat is de fabrieksgarantie op je telefoon?

Elke nieuwe smartphone komt met fabrieksgarantie. Dit is de garantie die de fabrikant geeft op een goede werking en een goede kwaliteit van het toestel. Gaat het toestel binnen de garantietermijn kapot of gaat er een onderdeel kapot zonder dat jij hier zelf iets mee te maken had? Dan is de fabrikant volgens de fabrieksgarantie verplicht om het probleem kosteloos op te lossen. Dit kan in de vorm van een reparatie of bijvoorbeeld door het vervangen van het toestel. Gaat er iets kapot omdat je zelf onverantwoord met het toestel omgaat? Dan valt dit niet onder de fabrieksgarantie.

Wat is garantie volgens wetgeving?

Aanvullend op de fabrieksgarantie kennen we ook de garantie volgens wetgeving. Volgens de Europese wetgeving heb je recht op een garantietermijn van minimaal 24 maanden. Deze garantie is in het leven geroepen, omdat een product van goede kwaliteit tegen een stootje moet kunnen. Gebruik je je telefoon normaal, dan hoort deze gewoon goed te blijven werken. Daar heb je immers voor betaald. Gaat je telefoon kapot binnen deze wettelijke termijn? Dan moet de verkoper van het toestel aantonen dat je het toestel verkeerd gebruikt hebt als deze van mening is dat de schade niet onder de garantie valt.

Wat valt er wel en niet onder de garantie?

Het is niet altijd duidelijk wat nu wel onder de garantie op je toestel valt en wat niet. In de basis kun je aanhouden dat alles wat ‘vanzelf’ gebeurt onder de garantie valt. Hiermee bedoelen we alles wat kapot gaat of niet naar behoren werkt zonder dat er iets geks met je toestel gebeurd is. Je hebt dan recht op reparatie of vervanging van je toestel. Alles wat het gevolg is van een ongelukje met je telefoon, zoals valschade of waterschade, valt niet onder de garantie. Dit is je eigen verantwoording. Gaat je scherm bijvoorbeeld kapot omdat je de telefoon hebt laten vallen? Dan valt dit niet onder garantie en moet je de reparatiekosten zelf betalen.

Beperk altijd het risico op schade aan je telefoon

Je wilt natuurlijk gewoon gebruik kunnen maken van je telefoon zoals dat hoort, voor langere tijd. Het is dan goed om je telefoon zo veel mogelijk te beschermen tegen schade. Hiervoor kun je gebruik maken van een screenprotector en een goed hoesje. Daarmee beperk je het risico op bijvoorbeeld valschade, dat niet onder de garantie valt. Blijft jouw toestel gewoon goed werken en wil je lekker besparen op de telefoonkosten? Kies dan voor een Sim Only jaarbundel van L-mobi, dé goedkoopste Sim Only provider van Nederland. Bekijk direct onze deals op de website en ontdek welke jaarbundel het best bij jou past. Sluit af en start direct met besparen!

Onze andere blogs

2023-07-16T10:34:17+02:00
Ga naar de bovenkant